Hjem » Nyheder » Fyn Rundt 2018

Fyn Rundt 2018

hilsen fra en deltager ved Fyn Rundt 2018

Fyn Rundt 2018 – fra Bogense, blev i år afviklet i et helt fantastisk vejr. Deltagerfremgang til 320 både, hvoraf 214 gennemførte. Sportsligt vandt de 3 deltagende både fra Norsminde Sejlklub en del erfaring.

Sportsligt var højdepunktet at Neser III, med kaptajn Lars Stenild, og besætning bestående af Ole Mikkelsen, Michael Brøgger og Johnny Bæk, gennemførte sejladsen og fik placeringen: nr. 205 overalt. (Det var deres 3. forsøg, hvor de 2 første var endt med DNF.)

Futte, med Torben Noer og Morten P. Jensen samt besætning valgte desværre at udgå ud for Fåborg, syd for Fyn, da de både manglede vind (som alle andre) ligesom det forlød at deres køleskab havde tappet strømmen fra batteriet, hvorfor udsigten til endnu en nat på havet, og denne gang uden lys i lanternerne, blev for meget for den lille besætning, som qua det nævnte, valgte at starte motoren = DNF.

Alexandra med undertegnede, Orla Lienhøft, Gert Eilenberger, Lars V. Johansen og kollega, Claus Etzerodt, fik en overalt placering som nr. 154. Dette skyldes især at de ombygninger båden har været ude for, har forårsaget et måltal, som er endog meget svært at opfylde. Af de 27 både vi var i løb med, skulle Alexandra sejle hurtigst af alle. Konkurenterne var flere Scand Cap 99, søstre i Banner 30 flåden, X-79 ere, B & B 10 meter, med flere.

Den største udfordring var vor ankomst til Svendborg Sund hen på morgenstunden ved 5-tiden lørdag. Vinden “døde” og modstrømmen tog over. Efter at have passeret den samme idylliske gule ejendom på Tåsinge i alt 7 gange, valgt vi som mange andre at søge ind til siden, og kaste anker. Der opstod herved et værre rod, idet flere af de bagfra kommende både forsøgte at sejle forbi de opankrede, hvilket havde som resultat, at der opstod sammenstød, når de “sejlende” både blev returneret af modstrømmen. Dette senarie pågik i over 1 time.

Neser III havde også kastet anker, og skipper, Lars Stenild, tillod en konkurent som ikke havde et anker, at tøjre deres fartøj til en klampe på Neser III. (Flot ikke !)

Da vi på Alexandra, havde passeret Helnæs kom en vinddrejning fra nordvest på 7 – 8 m/s, hvilket gjorde at de sidste 30 s/m kunne sejles på tæt ved record tid.

Hvis mandskabet på Futte havde forudset dette, havde de med garanti gennemført sejladsen, og helt givet er også, at de var blevet rigtig godt placeret, men sådan er der jo så meget……

Alt i alt en helt fantastisk tur Rundt om Fyn, hvor mange flere af vore medlemmer fra Norsminde Sejlklub bør deltage og derved få nogle helt unikke oplevelser.

De bedste sejlerhilsner fra os alle på kapsejladsen Palby Fyn Rundt 2018 til alle medlemmer af Norsminde Sejlklub.
Gunnar T. Hansen.